14 Mart 2012 Çarşamba

OTOMOTİV SEKTÖRÜ - Şubat'12 - Mart 2012 yılı için daha iyi bir gösterge olacak


Şubat ayında yurtiçi hafif araç satışları (binek + hafif ticari) yıllık bazda %30 geriledi ve beklentilerimize paralel olarak 41bin adet aldu. Binek araç ve hafif ticari araç talebi Şubat ayında sırasıyla %25 ve %38 geriledi. Yılbaşında yapılan fiyat düzeltmeleri, yüksek ÖTV oranları ve borçlanma maliyeti (otomotiv kredisi faiz oranı Ocak-Şubat 2011’de %10.4 4ç11’de %12.7 iken Ocak-Şubat 2012’de %14.9 oldu) düşen otomotiv talebinin arkasındaki ana nedenler. Hafif ticari araç segmentinde Ekim ayında artırılan ÖTV oranları ile talepteki daralma Şubat ayında da devam etti. Traktör segmenti geçtiğimiz ayda artış gösteren tek segment oldu!

Mart ve Nisan rakamları sektörün bu yılki kaderi için daha iyi gösterge olacak… Binek araç ve hafif ticari araç satışları yılın ilk ayında geçen yılın aynı dönemine göre %27 ve %41 geriledi. Ancak mevsimsellik sebebiyle zayıf sezonlar olan Ocak ve Şubat ayları yılın tamamı için gösterge olarak alınmamalı ki sektör temsilcileri de Nisan ayından itibaren toparlanma görüleceği beklentisinde. 2012’de talep 2011 yılı rakamlarını yakalamaktan uzak görünüyor ancak 2010 performansına ulaşılabileceğini düşüncesindeyiz (2010 yılı toplam sektör yurtiçi satışları 793bin adet; 2011 911bin adet).

Türkiye’nin demografik özellikleri güçlü otomotiv talebinin uzun vadede süreceğinin kanıtı. Türkiye’de 1000 kişi başına düşen otomobil sayısı yaklaşık 132 adet iken (traktör ve motosiklet parkı hariç) bu rakam Avrupa 500 adet ve ABD’de 808 adet seviyelerinde. Dolayısıyla güçlü talebin uzun vadede devam edeceği ancak kısa vadede faiz oranları ve kurdaki oynaklığın sektör satışları için belirleyeci olacağı beklenmeli. Bu doğrultuda 2012 yılında sektör satışlarının %18 daralma ile 747bin olacağını öngörüyoruz.

Şubat ayında Otomotiv ihracat adetleri geçen yılı göre %7 geriledi. TTRAK, CNH ile yaptığı ihracat anlaşması sayesinde ihracat adedini arttıran tek şirket oldu. Kümülatif rakamlar %7 daralmaya işaret ederken biz 2012 yılı için %6 daralma beklentimizi sürdürüyoruz. Ancak, ihracat pazarlarını hızlı bir şekilde değiştirme kabiliyetinde olan şirketler 2012 yılını daha hafif hasarla atlatabilir. Nitekim TİM verilerine göre  de 3 ana ihracat pazarı olan Almanya, Fransa ve İtalya’ya yapılan satışlarda %6 daralma gözlemlenirken diğer bazı küçük pazarlarda (Hollanda, Romanya ve Irak gibi) gözle görülür bir artış var.

Hiç yorum yok: