Şubat ayında yurtiçi hafif
araç satışları (binek + hafif ticari) yıllık bazda %30 geriledi ve
beklentilerimize paralel olarak 41bin adet aldu. Binek araç ve hafif
ticari araç talebi Şubat ayında sırasıyla %25 ve %38 geriledi. Yılbaşında
yapılan fiyat düzeltmeleri, yüksek ÖTV oranları ve borçlanma maliyeti (otomotiv
kredisi faiz oranı Ocak-Şubat 2011’de %10.4 4ç11’de %12.7 iken Ocak-Şubat
2012’de %14.9 oldu) düşen otomotiv talebinin arkasındaki ana nedenler. Hafif
ticari araç segmentinde Ekim ayında artırılan ÖTV oranları ile talepteki
daralma Şubat ayında da devam etti. Traktör segmenti geçtiğimiz ayda
artış gösteren tek segment oldu!
Mart ve Nisan rakamları
sektörün bu yılki kaderi için daha iyi gösterge olacak… Binek araç ve
hafif ticari araç satışları yılın ilk ayında geçen yılın aynı dönemine göre %27
ve %41 geriledi. Ancak mevsimsellik sebebiyle zayıf sezonlar olan Ocak ve Şubat
ayları yılın tamamı için gösterge olarak alınmamalı ki sektör temsilcileri de
Nisan ayından itibaren toparlanma görüleceği beklentisinde. 2012’de talep 2011
yılı rakamlarını yakalamaktan uzak görünüyor ancak 2010 performansına
ulaşılabileceğini düşüncesindeyiz (2010 yılı toplam sektör yurtiçi satışları
793bin adet; 2011 911bin adet).
Türkiye’nin demografik
özellikleri güçlü otomotiv talebinin uzun vadede süreceğinin kanıtı. Türkiye’de
1000 kişi başına düşen otomobil sayısı yaklaşık 132 adet iken (traktör ve
motosiklet parkı hariç) bu rakam Avrupa 500 adet ve ABD’de 808 adet seviyelerinde.
Dolayısıyla güçlü talebin uzun vadede devam edeceği ancak kısa vadede faiz
oranları ve kurdaki oynaklığın sektör satışları için belirleyeci olacağı
beklenmeli. Bu doğrultuda 2012 yılında sektör satışlarının %18 daralma
ile 747bin olacağını öngörüyoruz.
Şubat ayında Otomotiv
ihracat adetleri geçen yılı göre %7 geriledi. TTRAK, CNH ile yaptığı ihracat
anlaşması sayesinde ihracat adedini arttıran tek şirket oldu. Kümülatif
rakamlar %7 daralmaya işaret ederken biz 2012 yılı için %6 daralma beklentimizi
sürdürüyoruz. Ancak, ihracat pazarlarını hızlı bir şekilde değiştirme
kabiliyetinde olan şirketler 2012 yılını daha hafif hasarla atlatabilir.
Nitekim TİM verilerine göre de 3 ana ihracat pazarı olan Almanya, Fransa
ve İtalya’ya yapılan satışlarda %6 daralma gözlemlenirken diğer bazı küçük
pazarlarda (Hollanda, Romanya ve Irak gibi) gözle görülür bir artış var.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder