IFO Business
105.2den 104.5e geriledi (beklenti 104.5), Current Assessment 113.9dan 111.6e
(beklenti 113) Expectations ise 97.2den 95.6ya gerilemiş durumda. Sektörel
bazda detaylara bakarsak Imalat 4.8den -1.9a, İnşaat -4.7den -6.7ye , Toptan
5ten 3.9a gerilerken Perakende 0.3ten 5.1e yükselmiş. Almanyada da rahatsızlık
başladı diyebiliriz.
Banka lisansı
konusunda temel mantık şu: Şu anda ESM veya EFSF piyasadan alım yaparsa bile
toplam büyüklükleri sınırlı olduğundan spekülasyonun önüne geçemez.Zaten ESM de
EFSF de büyüklükleri ve legal yapıları itibarı ile merkez ülkelere değil çevre
ülkelere müdahale amacı ile oluşturulmuştu. Şu ana kadar da Portekiz,
Yunanistan, Irlanda da işe yaradı.Ancak banka lisansı olduğundan ESM’nin
piyasadan alım yapma potansiyeli trilyon eurolara varacağından merkez ülkelerin
bonolarına spekülatif ataklara girmeyi düşünecek oyuncuları iki kez
düşündürebilir.
İspanya
vakasını ele alalım. Sene başından (yani LRTOlar) bu yana Alman ve Fransız
bankalarının nasıl İspanya ve Italya tahvilleri sattığını rakamsal olarak
göstermiştim. Alıcı da Italyan ve Ispanyol bankaları. Şu anda piyasada
Ispanyanın yeni ihraçlarını (veya eskileri) alacak olanlar yine Ispanyol
bankaları. Bu durumda da devlet tahvilleri değer kaybettikce bankaların satış
yemesine neden oluyor. Ardından bankalar satış yiyince de sistem kilitlenecek
düşüncesi ile devlet tahvillerine satış geliyor. Ispanya vakasında bunu net
görüyoruz.
Bunun önünde
sistem dışından bir alıcı limitsiz bir kuvvetle girebilirse geçilebilir
düşüncesi ESMye banka lisansı fikrini doğuruyor. ECB kurallar gereği büyük
alımlara girişemiyor (gerçi haftalık 20 bn euro alım yapabilir ki bu da az bir
rakam değil ama bunu bile kullanmıyor). ESM kendi potansiyelini
kaldıraçlandırabilirse piyasa alım yapılmadan bile biraz rahatlayabilir
(tabii ESM’nin İspanyol bonosu alıp bunu ECBye teminat verip fonlama alması
gibi hoş vakalardan da bahsedilmeli).
Draghi ve
Almanlar bu konuya sıcak bakmıyor:Zira TFEU’da Madde 123: Overdraft facilities or any other type
of credit facility with the European Central Bank or with the central banks of
the Member States (hereinafter referred to as ‘national central banks’) in
favour of Union institutions, bodies, offices or agencies, central governments,
regional, local or other public authorities, other bodies governed by public
law, or public undertakings of Member States shall be prohibited, as shall the
purchase directly from them by the European Central Bank or national central
banks of debt instruments.
ECB’yi gerçekten de
sıkı bağlamış durumda. Ancak 123’ün ikinci kısmında : Paragraph 1 shall not apply to
publicly owned credit institutions which, in the context of the supply of
reserves by central banks, shall be given the same treatment by national
central banks and the European Central Bank as private credit institutions. deniliyor
ve bunun ESM için geçerli olduğunu savunan kesimler var.
Kişisel
görüşüm böyle bir adımın spekülatif saldırıları azaltarak ülkelere vakit
kazandıracağı ancak merkezi bir denetim ve Alman ekonomik modelinde bir değişim
olmadan sorunun çözülemeyeceğini ve hatta denetim olmadığından bir anda yersiz
bir rahatlama ile politikaların gevşetilebileceğini yönünde. Ancak ECB veya
Almanya bu konuya yeşil ışık yakarsa ilk tepkimiz alım yönünde olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder